måndag 21 juli 2008

Är jag amningsparanoid?

Du verkar inte smällt det faktum att amning inte är din grej. Jag tycker det är superbra att det finns bra ersättningar som allternativ. Kan vi inte försöka sluta smutskasta alternativen och varandra? Jag ammar länge, mycket och älskar det. Sitter med fjärde barnet i famnen och mannen springer efter de tre andra, mycket avslappnande, jämställt, men inte en exakt 50/50 uppdelning av uppgifterna. Året han är hemma tar han matningen. Eftersom jag ammar länge får jag många kommentarer och blickar. Bvc tycker inte jag är klok som gillar amningen och inte ger ersättning på kvällen - barnet sover ju så mycket bättre. Amningshetsarna finns då inte i mitt landsting. Kan det kanske vara så att om man faller utanför ramen om att amma fyra månader helt sen delvis ett par månader till så får man bvc och andra på sig? Kan det vara så att eftersom du inte varit på andra sidan kanske du övertolkar "amniknshetsen"? Med det inte sagt att det inte var jobbigt och att folk som klandrat dig inte gjort fel. Ha det bra!

Hej, det stämmer, jag lider fortfarande av grav tuttångest. Nä. Men jag säger ju att alla får göra som dom vill. Men jag tror verkligen att ett enkelt sätt att få lite sömn och tid att träna till exempel, är ersättning. Det ger också partnern möjlighet att ta ansvar för bebisens överlevnad. Men jag övertolkar inte amningshetsen tro mig. När jag skrev krönikor om det här i Aftonbladet svämmades jag över av tokiga mejl från arga, arga kvinnor, till exempel från amningshjälpen. Till och med vänstermannen Johan Ehrenberg la sig i och bad mig sluta gå storföretagens väg (Semper). Det var kul. Som om jag skulle uppmana tjejer att köpa en ko istället. Jodå, amningshetsen är ett faktum. Men den vinner inte så länge vi alla diskuterar. Då kommer tjejer kunna tänka själva. När jag fick min dotter 2003 diskuterades inte ens amning på ett annat sätt som det självklara viset att ge sin unge mat. Så, titta, jag är en amningsrevolutionär, kan man säga så, Maria Sveland?

Inga kommentarer: