onsdag 19 mars 2008

Bloggarnas smygreklam, journalisters vänskapskorruption

Maria Wetterstand skriver på Expressens debattsida idag att vi läsare förtjänar att få veta när till exempel modebloggarna gör smygreklam. Jag är en gammeldags journalist och håller med! Eller så här, de bloggare som kallar sig journalister bör absolut ta bladet från mun. En modetjej på en stor tidning ska absolut redovisa om hon fått spons eller något gratis. Helst ska man inte ta emot något alls. Det kallas "mutor". Jag har fått sminkspons till programmet men det tycker jag inte är big deal eftersom vi kommunicerar detta plus att det inte har med programmets innehåll att göra. Vi fick spons från PUB:S Awesome rags också jag har bara inte hunnit gå dit.

Men bloggtjejer/killar som bloggar för skojs skull, som blivit skitstora och som företagen fattat att de måste dyka på, klart att de tar för sig. Här måste nog läsarna lära sig sålla själva.

Men vad gör vi med all vänskapskorruption då, det påverkar också vad som skrivs. Alla "kompisar" som hamnar på andra kompisars innelistor och alla tv-recensenter som känner folk som gör program. Är inte det en typ av korrumption, lika illa som dold sponsring, och som borde redovisas?

Fredrik Virtanen säger ju i alla fall till tittarna när han känner sina gäster. Typ jämnt. Glöm inte Studio Virtanen ikväll förresten, TV8 22.10. VARUDEKLARATION: Det skulle jag inte skrivit om inte vi jobbade ihop...

Inga kommentarer: