söndag 23 mars 2008

När man inte kan slappna av trots barnvakt

Trots att mormor betyder "avlastning" så kan inte jag slappna av helt när hon är här. Jag tror min man slappar mer, så som jag gör när hans mamma har barnen. Då släpper jag helt. Men när det är min mamma så tänker jag kanske för mycket på att "hoppas hon inte blir slut nu". Men den här 20-månaders ungen vi har, han är precis som sin syster helt underbar, men han skulle kunna köra slut på tio starka sjömän på en kvart. Det är som att ha en bläckfisk på uppåttjack i lägenheten. Lilltjejen vill ju mer ha mormor för sig själv.

Snart ska i alla fall mormor och lilltjejen gå på bio. Min man ska få ha bläckfisken med tio armar helt själv. Jag ska sätta mig på ett fik och läsa ur en bok. Hela meningar ska jag läsa. I följd utan att bli störd.

Nu kanske ni undrar var männen är? Jag kan säga så här, en gång var morfar barnvakt. Då satt dottern kvar i samma barnvagn på terassen till sommarhuset han hyrde- han satt i solstolen mittemot - när jag kom tillbaka två timmar senare, i samma (bajs)blöja och min pappa sa att: Det har gått kanon.

Kanske det som är den stora skillnaden mellan män och kvinnor. Vi tjejer uppfostras till att ladda ordet "kanon" med något helt annat. Förutom att vi tar huvudansvaret för barn och så...

Inga kommentarer: