söndag 30 mars 2008

Man behöver inte bli gubbe när man får barn

Jag träffade en gammal kompis för några dagar sedan. Han hade blivit en riktig gubbe. Så där som vissa blir när de fått barn. Går aldrig ut, gör aldrig något själv, kallar typ frugan för "regeringen". Måste man bli sådan? Hörrni där ute som ännu ej ynglat av er. Man måste inte bli gammal den dagen man får barn. Man är fortfarande sig själv även om man är tröttare. Man behöver inte stå på Gubbrummet på spyan om man inte vill men släpp inte era kompisar. Gör saker ändå. Känn, dröm, ha kul. Barn är ingen livsdom. De kommer som en bonus (visst, det säger jag inte 06.10 på morgonen men men). Jag brukar tänka på det när jag är bakis (vilket inte händer så ofta men ändå) och kryper ner mot deras varma hud när jag kommer hem, att nu har jag det bästa av allt. Jag kan vara ute och slå klackarna i taket men slipper gå hem själv eller med ett dåligt ragg. Nu går jag hem till dem som vill mig väl. Kidsen och mannen.

När jag var singelbrud vilket jag var länge (och kul var det) kände jag alltid att jag jagade något. En bättre kille, ett bättre jobb, en roligare fest. Det har aldrig varit så kul att gå ut som nu när jag har familj och inte behöver söka något. Inte för att jag tror att kärnfamiljen är enda vägen absolut inte. Men man behöver inte bli en gubbe bara för att man bygger bo. Det finns ingen anledning att vingklippa sig själv. Det är de som gör det som får de stora kriserna sen och hittar en 17-åring och slingar håret när det är försent att slinga om ni fattar vad jag menar. Not good.

Sov gott, mina älskade bloggläsare. I morgon blir det toppenprogram. Snack med journalisterna Jenny Östergren och Kristina Thulin om deras mediasatir "Vi som hade alla rätt" och sedan läkarpanel som ska betygsäta läkarserierna House och Greys Anatomy. Då kommer plastikkirurgen som jag snackade med i telefon medan han gjorde ett ingrepp, jag ska fråga honom om det! Ny sändningstid- sprid!- klockan 21.

Inga kommentarer: