onsdag 26 mars 2008

Mediekändisars lånade lyxliv

Barnbidraget ska behovsprövas tycker Maud Olofsson och Centern. Kanon säger jag. Svenskan hade gjort en enkät på stan, föräldrar tyckte inte det var bra. Visst är det märkligt men vi klagar gärna på "de andra" som snor åt sig bidrag men om någon rör våra egna, som vi kanske inte ens behöver, då fan. Én tjej i enkäten: "Jag tjänar 33 000 och min man 28 000, vi har lån på huset och allt möjligt". Det är rätt bra löner faktiskt, men stackars dem, som har lån på huset.

Vet ni, jag känner så många "mediakändisar" som köper stora feta hus för fem millar bara det att de lånat allt av banken. Sedan ligger de på nätterna och huvudräknar hur de ska klara lån och räntor. De nya fattiga alltså, folk som bara måste få bo i stora feta hus och köpa båt och ha sommarhus i Skärgården, kosta vad det kosta vill.

Själv är jag en soldiarisk jävel. Klart föräldrar som är fattiga ska ha "mitt" barnbidrag. Jag klarar mig ändå.

2 kommentarer:

Ina sa...

Det verkar finnas både för och nackdelar. Jag läste att de administrativa kostnader som behovsprövat barnbidrag skulle innebära kostar mer än att dela ut barnbidrag till alla barn.
Visst tycker jag att det kan kännas orättvist att vissa direkt kan spara hela barnbidraget, när så många andra inte kan spara överhuvudtaget utan behöver hela bidraget till mat och räkningar. Så det vore kanhända bra att bidraget var mer anpassat så att de som behöver mer får mer.
Men hur skall man sätta gränserna för det behovet.
Och sen vet jag inte om det är jag som är trög, men jag fattar inte om de menar att gränsen skall gå ungefär vid 20.000kr i månaden inkomst per förälder eller tillsammans?
Sen tänker jag att det känns tråkigt om barnbidraget blir satt vid en så låg gräns att många kommer att skämmas över att få barnbidrag för att det innebär att de är fattiga.
Jag är kluven.

Belinda sa...

Ina, tror du inte att det kan bli som bostadstillägget. De är ju inkomstprövat. Skäms folk för att ta emot det? Nä...

Alla kan väl få ett bidrag men inkomstbeprövat.