fredag 7 mars 2008

Slappna av Barbro Hedvall!

Barbro Hedvall, ledarskribent på Dagens Nyheter gillar inte Internationella kvinnodagen.

"8 mars är dagen då jag ska känna hur fel det är att vara kvinna. Och det vill jag inte. Möjligen har jag haft en osannolik tur, men jag har inte blivit diskriminerad eller åsidosatt för att jag är kvinna av chefer eller kolleger. Däremot har läsare använt könsinvektiv och ifrågasatt mig därför att jag har "fel" kön". Läs hela krönikan

Barbro, och alla andra som dissar kvinnodagen. Ta det för vad det är istället. Vi firar Mors dag utan problem. Alla hjärtans dag som är en fånig importerad dag från USA. Fars dag. Vi hoppar runt en midsommarkrans och låtsas att vi är grodor vid midsommar. Vad är problemet med att uppmärksamma, minnas och glädjas åt att vi lever i ett land som faktiskt- även om vi haltar lite - tar frågan om jämställdhet på allvar. Slappna av, Barbro. Ta en tårtbit på lördag!

Inga kommentarer: