onsdag 23 januari 2008

Hata Göteborg?

Jag är från Götet. Men utflyttad. Annars skulle jag inte skriva följande: I Nyhetsmorgon (TV4) satt Anders Westgårdh som skriver krönikor i Aftonbladet och var upprörd på en kille som jobbar på Göteborgs Posten för att han hade dissat GBG i sin krönika. Hänger ni med? Enligt Westgårdh är Göteborg en fantastisk stad på hugget, den är ju "tredje största stad i Skandinavien". Hahahaha. Så här håller vi på i GBG. Vi har så dålig självkänsla som stad att vi urinerar ner våra egna argument.

Vem bryr sig om Skandinaviens tredje största stad? Eller att Göteborgs filmfestival finns? Det ändrar väl inte faktum att GBG är en by. En rar, underbar by som jag älskar visserligen. Men en by, Westgårdh darling. Sätt på musiken från "Sista färden" någon!

Stockholm är givetvis också en by. Fast lite större. Men så länge staden inte har öppet 24 timmar om dygnet är det en by.

Älskar eller hatar ni; 031 eller 08?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Same same but different.
Likgiltig.

Anonym sa...

är det okej att säga samhället 090 istället för någon av de andra två byarna?

Sandra sa...

Jag bott tre år i Sthlm och lite mer än fyra år här i Götet. Jag tyckte att det var en fasanfull kulturkrock att flytta till Göteborg. Men det har ändrats sig. Allt det som jag tyckte illa om i början har jag lärt mig att uppskatta nu. =). Jag vikarierade tre veckor på Nya Lövgärdesskolan. Där visar de upp dig i skolkatalogen. Haha.

Belinda sa...

Neeej! De visade mig i skolkatalogen alltså?!
Var det i sjunde klass när jag hade jeansjacka och hade sparat en lång hårslinga i det korta håret eller nian när jag trodde att jag var tuffast på skolan!