torsdag 24 januari 2008

Mamma, var kommer vatten ifrån?

För några år sedan hade jag skämts för att säga detta men jag orkar inte bry mig längre. Jag är inte världens mest allmänbildade människa. Jag skolkade mycket i högstadiet, jag skyller på det. Å andra sidan, hur kommer det sig att jag vet allt om Britney Spears, från vad hennes barn heter till den där fotografslusken hon just slutat dejta, men har svårt att skilja baltiska länder från varandra eller veta vad som är städer och länder "over there".

Men detta blir lite jobbigt nu när man har barn.
I går vid middagsbordet.

Dottern: Var kommer vattnet ifrån?
Jag tänker och svettas. Mannen tittar roat.
Jag: Eh... jaa, du... från... från rören! Yes, rören!
Dottern: Jaha?
Mannen: Men var ifrån?
Jag: Eh... sjöar. Hav. Och brunnar.Yes!!!!!!!!!!!!!
Jag andas ut. Typ rätt.
Mannen föreläser om att vattenmängden på jorden är konstant. Se, det visste inte jag.
Mannen: Tror du att man kan uppfinna vatten i en fabrik?
Jag: (ljuger) Nej det är väl klart.

Här avbryter jag mitt bloggande och frågar redaktionen om de visste att vattenmämngden är konstant. Nu blir det diskussion och Niklas kallar Fredrik "lilla gubben". Nu påstår Niklas att det kanske inte är så, att den är konstant. Frerik påstår att vattenmängden minskar.

Jag kanske inte är så efter ändå...

Tillbaka till igår:

Sedan frågade dottern en enkel fråga om var papper kommer ifrån. Den kunde jag! Träd.
Men jag bävar för alla frågor jag inte kan svaret på. Som Estland huvudstad. Eller HUR papper kommer från träden och ner i ritblock.

Fast kanske kan ingen annan det här heller. Man kan ju börja läsa nördig litteratur och förkovra sig. Jag ska sluta att bara sitta på Perezs skvallersajt hela dagarna.
Fram för bildning!

Inga kommentarer: