måndag 21 april 2008

Att göra bok

I morgon ska Ankan och jag gå på Östergren/Thulins bokrelease: "Vi som hade alla rätt" på Riche. Själv har jag en sista del kvar i triologin om Agatan Hansson. Men jag drar mig. Känner inte alls för att skriva den just nu. Det är så jobbigt att skriva bok. Det tar så lång tid. Det börjar positivt, jag går runt med berättelsen i huvudet, leker med den, kastar omkring. Fortfarande glad sätter jag mig och skriver. Går bra det här. Men efter hälften börjar jag se bristerna, hur logiken haltar, måste skriva om och till och om igen, börjar känna mig som en sophanterare som trampar vatten. Joggingbyxorna åker på, svårt att motivera sig, vill bara bli klar klar klar, finnar på kinderna. Men känslan när man sitter där med den nytrycka varma boken i handen är oslagbar. I går bläddrade jag faktiskt i min första roman. Jag blev glatt överraskad. Den är bra. Eller ja, den duger. Båda delarna kunde blivit bättre om jag hade gett böckerna mer tid. Men förlaget stressade på. Tror det är fallet med många böcker i den här genren. Förlagen tycker också att det ska gå snabbt att skriva den här typen av böcker! Ingen hetsar väl på en Kerstin Ekman? Min hjältinna är i alla fall den koolaste av alla svenska chic/bit/mama-lit-huvudpersoner. Om jag får tycka det själv.

Inga kommentarer: