onsdag 9 april 2008

Hängtuttar

I dagens Aftonbladet uttalar sig professor Göran Samsioe från Lund om att tjejer ska kasta behån så att de slipper hängbröst. I alla fall tjejer under 20 uppenbarligen, de som rädda det som rädda kan fortfarande: "Naturen har utrustat oss med en upphängningsanordning med elastiska fibrer som håller brösten uppe. Om brösten kläms åt utvecklas inte fiberna i stora bröstmuskeln. Det blir som att ha armen i mitella".

Han fortsätter med att: "Vi har inte en chans mot modeindustrin".

Hm. Själv är jag urglad att modeindustrin skapat detta behov. Jag trycker gladeligen in mina "armar" i en mittella. Men är inte hängtuttar genetiskt och den största boven- nu får jag väl stryk av brudarna - amning? Långtidsamning ger hängtuttar. Sedan är ju allt relativt. Om man inte ser hängtuttar som ett problem så är det inget problem. Och viceversa.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, här får du spö! Jag har ammat halva livet, känns det som, och jag har "pigga glada rattar".

Fast egentligen, vem bryr sig?

Amanda sa...

Grattis på födelsedagen.

Jag är nyfiken på h-u-r Samsioe gjort sina jämförande studier, använde han tvillingpar? Och var han hittade objekten som lät sina bröst mätas, vägas & stretchas (under mycket lång tid, det förutsätter jag. Han måste ju ha börjat redan med tonårsflickor?).

Exakt hur jävla härligt Göran hade det under experimentet har jag dock redan klockat.

Belinda sa...

FAn vickan...

Belinda sa...

Tack Amanda, och ja, du kan ha en poäng i ditt inlägg tyvärr...

Anonym sa...

nej belinda, det är inte amningen som ger hängbröst. det är själva graviditeten. så ge fan i att låta bli att amma av den löjliga anledningen alla mammor! ni kan lika gärna ge era barn den fina starten i livet för det är redan kört om ni har varit gravida. om ni inte har värsta turiga generna då..

Belinda sa...

Charlie, vilket fint namn.

Tror ingen sitre i amning på grund av hängbröst precis som ingen skiter i att INTE bli gravid för att det messar upp kroppen. Lugn bara!

Anonym sa...

tack! du e fin.
dessvärre var det en tjej i min mammagrupp som valde bort amningen just för att hon inte ville ha hängbröst. sa hon iaf. hoppas att det inte är så vanligt..