lördag 9 februari 2008

Föräldratanter.

Jag följde med dottern på hennes dans idag. Efteråt hade vi sällskap med en kompis, D, som bor nära oss och vars unge går på samma dans. Hon är så skön. Hon röker. Och hon smygröker inte som jag gör, typ på kvällarna eller när jag festar, utan mitt på ljusa dagen när vi vandrar hem med våra barn genom parken och alla morsor och farsor stirrar. Jag hade aldrig vågat det men hon vågar. Hon bara himlar med ögonen. Det är som när vi var små, då låg vi i baksätet och läste serietidningar medan våra föräldrar körde bilen. I dag har våra barn hjälm bara de ska lära sig krypa.

D är en 70-tals förälder. Jag är nog mittimellan.

D beklagade sig över att hon har en kris. En familjekris. Hon står inte ut med andra föräldrar. Alla är så skenheligt präktiga och har medelklassångest. Eller blir tanter och farbröder när de får ungar och slutar ha kul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du det är bra att hon röker tillsammans med barnen? Jag blir arg varje gång jag ser någon vuxen med en cigarett i ena handen och barnet i andra. Hur kan man vilja sprida giftet till sina barn?

Belinda sa...

kom igen... Det är klart att det är sunkigt att röka runt sina ungar men som tur är är inte alla förlädrar perfekta. Hon behövs bland alla 30-åriga tanter