fredag 1 februari 2008

På begäran: Odd Molly-krönikan

Jag har kortat den lite så AB inte ska bli arga över att jag "ger bort" något som är en betaltjänst på tidningen. Men här är den:

Krönika i Aftonbladet:

Jag har Odd Molly-ångest. Min generations kulturtantmode. Klädmärket som snart pryder varenda mediebrud. Linda Skugge, Malin Wollin, Emma Hamberg, alla tjejer på SVT. Alla. Har. Odd Molly-koftor.

Innan jul skrotade jag runt på NK. Såg en skitsnygg klänning på avstånd. Den var lilamönstrad. Jag bara: Yes, den ska jag ha! Så kom jag nära och döm om min besvikelse. En Odd Molly-klänning. De gör koftor också. Och jackor och toppar och kjolar och underkläder och strumpor. De gör massor av fina kläder fast det ska alltid gullas till med rosetter och sidenband och det är bondromantik för hela slanten och små lappar på kläderna och grundaren Per Holknekt snackar i intervjuer om den här mystiska kvinnan som är Odd Molly. Även på klädmärkets hemsida märks den här livsstilen av. Odd Molly står för något mer än att bara vara en kofta. Det handlar om en kvinna som är stark och självständig och kan själv och inte klär sig slampigt utan fräscht och rent fast med någon galen detalj (typ en rosett på strumpkanten) och hon är jordnära och robust och går sin egen väg. Det kanske är där det blir stop för mig då. Jag klarar inte att Odd Molly är en livsstil, inte en tröja. Jag ville ha den där fina lila klänningen på NK men jag ville inte köpa kvinnan som kom på köpet.

Jag vill ju vara en rocktjej. Med mascara, stuprörsjeans och skinnjacka. Som inte alls vill bo i skogen utan i närförort till stan. Och som gillar att gå på fest och dricka och dansa. Inte en hel och ren kulturtant som älskar alla barnen. Kanske är det en ålderskris? Eller att jag har en bild av att jag är något annat. Kan inte ni få det? Ångest över att ni misstänker att ni är det ni får ångest över? Och detta är inte ett angrepp på Linda Skugge och SVT-tjejerna. Det är bara min egen Odd Molly-ångest det handlar om.

Det värsta är vad som hände häromdagen. Det är svårt för mig att berätta men jag vill att ni ska veta. Jag satt i sminket på teve. Make up-tjejen säger att hon vet ett klädmärke jag skulle passa så bra i.
Just då springer min producent in i sminkrummet och tittar upp och ner på min klänning.
- Du ser ut som en Odd Molly-tjej!
- Det var just det märket jag tänkte på, utropar sminkösen.
Jag tittade i spegeln. Där stod jag i min mönstrade röd/vit/bruna klänning. Jo, nu såg jag ju likheterna.

---

Jag är alltså en Odd Molly-tjej. En 30-plus kulturtant som skriver böcker, krönikor och gör teve. Som har två barn och har varit på omslaget till MAMA och tipsar andra tjejer om hur de ska få ihop ”livspusslet”. Jag är en självständig och stark tjej. Jag ser friskt ut. Jag har runda nyponkinder, färglada strumpbyxor och blommor på klänningen. I´m every woman.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Kanske är det därför jag älskar mina dyra handväskor. För de säger också något om mig. Mest kanske om min konsumtion och min
bänga uppfattning om sakers värde. Men de är så långt ifrån bondromantik och mammor som älskar alla barnen. Mina dyra handväskor står för egoism och yta och fåfänga. Det finns inget helt, rent och jordnära över dem alls. Tack gode gud för det.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du är underbar!
Jag jobbar med kläder på ett varuhus och där fasar vi för OM kunden,hon går att spotta på milsavstånd där hon kommer med bestämda steg och med en barnvagn framför sig.Vi brukar slå vad om vad hon är på väg emot och ibland streckar vi hur många vi har per dag.Hon är i 35årsåldern,jobbar med media och bor i Täby eller Bromma och hon vill klä sig gulligt.
Hey,tjejer kom inte och klaga när era killar lämnar er för tjejerna i 20årsåldern.Dem klär sig iaf inte som era döttrar...

Anonym sa...

Han heter Per Holknekt, precis som det stod i AB – inte Pål : )

Belinda sa...

Hahaha. Ja, det är sant! När vi klär oss så där ser vi ut som våra döttrar. Läskigt... Kanske borde vi göra ett Odd MOlly program, i studio Belinda. Så ångesten berabetades ordentligt. I dag hade expediten där jag köpte mitt smink en odd Mollyblus. Även bland expediter finns syndarna...

Anonym sa...

belinda du är så coooool!
Mycket coolare än Linda och tantgänget. du är ingen odd molly-tant. du är grym!
Lalalalove

Anonym sa...

skitbra skrivet! odd mollyhypen är astöntig. undrar bara hur det kändes det när schyffert sa att du hade tantkläder?

Belinda sa...

Sofie, jag tror henrik bara förskte spela tuff. Min gröna H&M-klänning var int så tantig alls. Puzz

Anonym sa...

ha ha, spela tuff.. du är så rolig! min nya idol faktiskt. heja ditt program o din blogg!