torsdag 3 april 2008

Barnkläder: H&M måste skärpa sig!

I dag hastade jag iväg på morgonen för att hinna köpa lite vårkläder till ungarna. Snart kan de inte lufsa omkring i sina gamla slitna overaller längre. Eftersom varken mannen eller jag kan sy heller så släpar trasiga hällor längst marken... jag handlade jeansjacka på H&M till dottern plus en vårjacka som är lite trenchcoatinspirerad. Väldigt fint. Älskar H&M:s priser. Men det jag inte älskar med H&M är att de är så efter att de inte klarar att göra unisexkläder. Jag har inga problem med att klä även min son i rosa men jag har stora problem med att klä båda mina barn i töntiga tröjor med bilar på. Biltryck är inte snyggt på någon. Inte heller orange/bajsbruna t-shirtar med fula drakar på. Jag tycker inte det. Dessutom stör det mig att H&M fortfarande gör tjejjeans som är så lågt skurna att barnen visar rumpan och med strass och skit på bakfickorna. Ursäkta, våra döttrar är inte Victoria Beckham-typer. Det kanske kommer som en överraskning för era desgners på H&M men döttarna våra leker på dagis. De klättrar i träd, sitter i sandlådan eller åker ruschkanan. Då kan det bli lite kallt att visa röven eller knappt kunna andas när man sitter ner på grund av tighta jeans. Detta stör mig enormt.

Så vidare till Polarn&Pyret för att hitta ordentliga jeans till tjejen. Hittade ett par röda men de kostade nästan 400 spänn.
Min nästa störning alltså: Kan Polarn &Pyret göra billigare kläder tro? Kanske dra ner en hundirng bara. Det är löjligt att göra randiga kallingar i bomull och prångla för 300 spänn (jajamänsan, det kommer från tjejen som shoppar hela tiden men vi snackar ju barnkläder nu, inte Marc Jacobs-väskor). Det blev de röda jeansen i alla fall och en fin fleecejacka till sonen i rött/blått/gult. Så nu kan de möta våren. Just därför kommer det börja snöa i morgon. Om ni känner någon som inte har så mycket pengar och behöver kläder till sin unge hojta till. Vi kan dela med oss.

Säg även till om ni känner någon som designar barnkläder åt H&M så ska jag tvinga på den personen ett par Victoria Beckham jeans i förliten storlek med strasskronor på röven och tvinga den mäniskan att klättra upp i trädet i parken här där jag bor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Barn växer ur, förstör och uppskattar inte kläder på samma sätt som vi vuxna.
Klart man inte lägger krutet på deras kläder!
(Om man inte vill glassa med dom (kläderna) inför andra föräldrar förstås - men det gör man väl inte...)

Anonym sa...

Men du ger inte bort kläder som hänger i trasor ned till marken va;-)

Anonym sa...

YES! Tack! Har en snart 9-årig tjej som oftast ratar de där jeansen själv, valde lite baggy-stil istället förra gången! Älskar att hon själv "ser igenom" det där... "de här kan man ju inte cykla i?!" Prinsessa ut i fingerspetsarna, men praktisk samtidigt! :-)
Ha en bra dag! /M v h Ann-Sofie från Bästkusten

Anonym sa...

Men åh, du fattar att det var typ exakt så här jag menade i kommentarsfältet till det där inlägget om rosa va? Du är spot on som vanligt.