onsdag 25 juni 2008

Reese Whiterspoon äter barnmat, fan vad fräscht

Det kanske är gammalmodigt av mig men jag tycker att nyhetschefer ska diskutera materialet som hamnar i deras tidningar. Och vad folk än tror så brukar detta ske, just det, även på kvällstidning. Jag har ju alltid påstått att landets bästa journalisthjärnor jobbar på kvällstidning och det håller jag fast vid. Men det slinter ibland. Oh yes, och när det slinter på kvällstidning blir det alltid lite saggigare än i ett mer hrm... trist forum som en grå morgontidning. Som idag, samtidigt som det står att läsa i en av morgontidningarna om en ny studie som visar att småtjejer blir mer och mer besatta av sin vikt och att det finns ett samband med bantanden mammor - surprise - så har Expressen viktspecial. Kändisviktspecial. Samma kändisviktspecial som används om och om och om igen. Vem har inte läst hundra gånger redan om Liz Hurleys russin och Gwyneths makriobibibiloogivaddet nuhetermat. Det är som att vilken skit som helst får komma in om det handlar om kvinnor och vikt. Vi får nu även lära oss att Reese Whiterspoon äter barnmat när hon ska banta. OM det är sant är det ju mest... äckligt. Det förändrar inte världen att kvällstidningarna och alla vecko/månadstidningar tar sitt ansvar för att inte sprida ren dygna till kvinnor men det är mer ett ställningstagande man kan göra tycker jag. Vi sysskar inte med skit. Inte ens när det är sommartorka. Punkt.

Inga kommentarer: