måndag 4 augusti 2008

En glad jävla morsa?

Clara skriver: Jag tycker det var en bra intervju (med Belinda i Mama, Belindas anmärkning) och jag njuter när jag läser om det du tyckte var jobbigt, därför att det är ärligt och livet är upp och ned hela tiden. Ingen säger innan man blir mamma att det är lite jobbigt att aldrig få vara för sig själv till exempel. Det är något jag fejsar nu, första barnet. Jag skrattar ofta åt att jag gör utåt sett "dåliga" saker med mitt barn, sätter henne i babysittern och tar ett glas vin, men hettergud - hon mår väl bättre av att jag är en glad mamma också?

Nej. En glad mamma vill vi inte ha. Vi vill ha en nykter morsa som blir fet på latte, sitter i parken hela dagarna, bakar massor av bullar, inte har knullat på tre år för vaddå, barnen kommer först nu och som yogar för att hitta sig själv, eller för att Lisa Fabre har sagt att det är bra. Det vill vi ha Clara. Inte en glad jävla mamma som är sig själv, hör du det?

2 kommentarer:

listoplisto sa...

Eller hur? Man ska inte vara nån jävla glad mamma, om man inte är glad för att man har offrat ihjäl sig för sina barn förstås... då är det okej.

Jag är sjuuuukt trött på hur det är i det här landet. Inte för att jag vet om det är bättre nån annanstans men det är så löjligt tröttsamt att folk stressar sönder sig för att försöka leva upp till bilden av den perfekta lattemorsan som gör allt rätt.


Bra intervju Belinda!

Anonym sa...

Men det går jo helt fint å få litt egentid med baby også. Så sant man har en ordentlig partner som drar sin del av lasset, vel å merke. Dersom kvinner insisterer på at de er de eneste som kan passe babyen får de skylde seg selv.. menn er også fantastiske omsorgspersoner dersom de slipper til (og blir stilt krav til)..