fredag 15 augusti 2008

Sanningens dystra ögonblick


Ni vet den berömda scenen med Jach Nicholson i Few Good men. När han är general och skriker till försvarsadvokaten Tom Cruise som försöker sätta dit honom under en rättegång. Byt ut Tom Cruise mot mig. Jag kan inte hantera sanningen.



Här blir jag fettmätt. Jag försökte hålla god min men så himla kul var det ju inte. Är aningen deppig just nu faktiskt men inget värre än att det bara är att ta tag i det. Tänk på humordörren som Henrik Schyffert skulle sagt. Jag har alltså haft möte med Conny som ska vara min mentala coach hela vägen och vi ska ses en dag i veckan i 16 veckor. Han verkar jättesnäll, lite hård och lika delar hurtig. Han frågade hur mycket jag rört på mig fram tills nu (den här veckan har jag tränat 3 gånger, simning två gånger och joggat 1) och när jag frågade om gå till affären räknades var kulturkrocken ett faktum.

Paprika istället för Ben&Jerry, skjut mig i pannan!

Conny verkade också mena att det är slut på Ben&Jerry men det anade jag. Men lyssna vad roligt: Conny sa att när jag står vid glassdisken ska jag ringa honom så ska han förklara varför grön paprika är bättre. Hahahaha. Alltså, det där hoppass jag var Connys humor. Jag kan bli hurtigbullen nummer ett och så men hör ni mig säga att jag åt paprika istället för Ben&Jerry så skjut mig. I pannan.

Moi, en liten tjockis?

Sedan kom det jobbiga. Det riktigt jobbiga jobbiga jobbiga. Conny måttade mig, ställde mig på vågen och räknade ut mitt kroppsfett. Bobbo var så gullig och lämnade rummet för att jag skulle få lite... space. Jag kan säga så här, vad förjuget mitt liv är. Eh... ni vet som när man tittar på semesterbilder och bara: Nähä, det där är iiiinte jag. Det här är iiiiiinte jag. Det är fel på kameran, det är ju någon slags bredvinkel på den här bilden, kamera måste ha lagt på 15 kilo här. Kom ni ihåg hur jag sa att jag inte skulle redovisa min vikt. Men jag ska det. För jag är helt chockad över vilken liten tjockis jag ändå är. Men sen blir det inget vikttjafs förrän i slutet av säsongen. Ingen mer våg, vidriga töntvåg. Men återigen. Humordörren. From da ghetto, representing Mother Muuuuuu, 1,73,5 centimeter tall
Tabell
En vuxen kvinna i min ålder ska ha:
Midjemått: 80-88 cm Belinda: 104 cm
BMI (förhållandet mellan vikt och längd): 18.5-24.9 Belinda: 28.09
Imperdans (mängden fett i kroppen): 25-30 % Belinda: 34,7 %
Startvikt: 84 kilo

Ja, ni läste rätt. Åttiofyra kilo. Bra jobbat av mig eller hur? Powerkilon. Jag måste vara Sveriges snyggaste 84-kilos klump ändå.



Eller hur? Nu snackar vi inte mer om kilon. Punkt.

Hemläxa

Till nästa gång vi ses (nästa vecka) har jag hemläxa. Träna fyra gånger (30 minuter, powerwalk, cykla, springa eller simma) samt skriva matdagbok i fyra dagar. Å jag får inte ljuga, sa Conny. Han känner mig redan. Fast jag ljög till honom direkt. Sa att jag hade simmat 40 längder när det var 30. Men jag erkände senare. Vid nästa möte får jag en PLAN. Den stora Da Vinci Koden. Hur Belinda ska göra detta på riktigt. Nästa vecka kommer bloggen också att flytta in till TV8:S hemsida och där kommer vi samla allt som handlar om Häslo-Belinda på ett ställe så att ni som vill hänga på enkelt kan göra det.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Världens snyggaste, lätt! Tycker att du är otroligt modig dessutom, som gör det här in public. Tufft!

Anonym sa...

Belinda, det här kommer gå så bra!!

Du sporrar mig också, ska bli så kul att hänga på ditt race. Jag suger åt mig allt du skriver om detta.

// Jenny

Anonym sa...

Kära Belinda.
"Jag måste vara Sveriges snyggaste 84-kilos klump ändå."
Alltså - jag är helt mållös.
Inte för att jag tycker att 84 kilo är en konstig vikt på något sätt, särskilt inte efter ett par ungar.
Men hur i helvete kan du se så vansinnigt smal ut hela tiden?
Jag hade gissat på... 65 kg.
Hade inte blivit förvånad om du tagit illa upp och vägt mindre.

Fan, skit i vikten. Satsa på att må bättre, helt enkelt (vilket jag antar är poängen med hela projektet). Rensa kroppen så att den orkar leva längre och se barnbarnen växa upp, eller så.

Lycka till, för fan!

Anonym sa...

goooo belinda ! Ja du ar jattesot (odd molly sot;) det kommer att ga bra. Ska bli kul att folja din vag mot lagre impedans. Ta en dag i taget. Kram

Anonym sa...

här kommer lite peppning från mig till dig, jag vet hur det är med mammakroppen, men det bästa är, det kan inte bara bli sämre. Det kan bli bättre också !! Grattis till ditt nya liv!
Ingrid

Anonym sa...

Belinda. En fråga till dig som träffat ett proffs. Var exakt på magen ska man mäta midjemåttet ? Det är ju lätt att man väljer det mest smickrande stället för att undslippa obehagligheter så att säga. Hälsn. En med mammamage
(Och lycka till förresten ! Det kommer att gå skitbra!)

Malinka sa...

Ja, du är definitivt Sveriges snyggaste 84-kilosklump. Du bär dem väl, kilona.

Är det bara hälsobloggandet som flyttar in till tv8?

Anonym sa...

Om inte det här funkar har du ju alltid "lets dance" som du kan söka till.
Där verkar ju alla bli snygga, smala och lyckliga. Allt det här samtidigt.

Anonym sa...

Alltså. Pöliiiiise forgive me.

emster sa...

Å Belinda jag vet precis hur jobbigt det är. Man tänker så farligt kan det ju inte vara och så är det värre.

Men jag tror att du kommer att greja dina mål. Träning gör susen. Och att äta rätt är okej efter ett tag. Synd bara att det är kalorier i rödvin. Det kan man ju liksom bara inte ge upp...

Lycka till!

Anonym sa...

Helt rätt. Du är Sveriges snyggaste.

Anonym sa...

Belinda, är du 1,87 lång i så fall? För 84 kilo ser du INTE ut att väga. Absolut inte på de här bilderna i alla fall!

Anonym sa...

Belindadarling.
Jag har läst din blogg länge - din är den bästa. Du är skön, du skriver bra och du är s n y g g!

Jag blev förvånad över din vikt - jag trodde inte du vägde ett gram över 60-någonting. Därför kändes det först ganska trist och tröttsamt när du skrev om din hälsosatsning i programmet. Det känns l i t e "gammalt" och "gjort" att följa förvandlingen från soffpotatis via PT till smal och smäcker i tv-rutan. Å andra sidan är du ju ditt sköna jag som förhoppningsvis bjuder på något annat än det där man redan sett...

Anonym sa...

Du kan aldrig väga 84 kg!!Jag väger mindre än dig men e mycket tjockare fast jag är lika lång.De skulle snarare va troligt att du väger 74 kg.Jag vore skitglad om jag vore lika smal som dig!!

Ting sa...

Håller med de andra.
Du ser inte ut som dina kilon.
Och ja.
Du ÄR den snyggaste 84kgs klumpen.
Ja, förutom jag då.
Hehe.

Bondhustrun sa...

Jävlar vad du är modig och duktig som sätter igång med något sånt här, och går ut med siffror och allt. Jag tror att rätt många väger 80nånting men man tror att alla andra väger 60. Du måste dock ha väldigt stora, långa fötter eller nåt, för jag fattar faktiskt inte var dina kilon sitter!

Anyhow, lycka till!

Anonym sa...

Som alla andra... du ser verkligen inte ut att väga över 80!? Jag tänkte bara skriva idag för att peppa dig och jag tycker du är världens modigaste... då upptäcker jag imorse att jag tappat ett HELT kilo (mycket för mig) bara sådär och det gjorde mig så glad att jag nu hänger på dig!! Jag gör detta med dig fast du inte vet! Och nu ställer inte jag heller mig på vågen mer... aktivitet är ju lösning fast det är j***a tråkigt alltså! Kram A

Belinda sa...

Malinka, hela bloggen flyttar. Å ni ska med för ni är mitt pepp!!!