fredag 1 augusti 2008

Nu säljer vi på blod

Expressens framsida idag. En bild på ett par ögon. "Blicken som knäckte Max och Sagas mamma". Det är rysar-estetik. När jag var vikarie på Expressen pratades det fortfarande mycket och förhärligande om Bo Strömstedts tid som chefredaktör. Åh, vad bra det var då, poesi och intellekt. Men det var ju inte poesi och intellekt som var Strömstedts främsta bedrift med tidningen. Utan att det vältrades i kriminaljournalistik. Blod, yxor och tårar. Nu har tidningarna tänkt sig det här igen. Läckberg säljer som fan. Alla vill ha en bra lättläst deckare. Alla vill bli lite skraja. Bra, nu vänder vi upplageraset. Kriminaljournalistik är ofta bra angelägen journalistik i sig. Men förpackningen har förändrats. En närbild på en skrämmande hammarmördarblick. Anhörigas dagböcker. Sista bilden på offret. Eller som Aftonbladets sommarhängmatteläsning: Brotten som skakade Sverige. Gå ut från Pocketshop folk, köp en kvällstidning nära dig istället.

Mode var den nya popen. Brott är den nya modejournalistiken. Snart har Terese Christiansson och gänget bylines gigantiskt mycket större än trendbrudarnas.
Då KLICK. Nu Brott.

Inga kommentarer: