fredag 15 augusti 2008

Jämställda dagis då?

Moderaterna har lagt ett förslag om att jämställdhetsmärka skolorna. Handklapp på det. Men jag vill inte vara partydödaren här- eller jo, lite- men alla vi med dagisbarn skulle nog gärna vilja se samma kraftansträgning mot förskolorna. Det måste väl ändå börja med den första "utbildningen" ungarna får. I teorin låter det tjusigt, jo, alla förskolor ska jobba aktivt jämställt. Okej, hur ser det jobbet ut i praktiken. På vissa förskolor görs nada, medan på andra görs det mycket. Allt är avhängande av hur intreserad personalen är och hur resurserna ser ut. Om all tid bara går till att hantera en stor barngrupp kan inte någon begära att pedagogerna ska hinna lära ut något överhuvudtaget.

Krig mot Barbie?

Jag är inte ute efter dagis där tjejer som leker med Barbies ska ses som ett problem, och "uppgraderas" till killar. Tvärtom, jag tycker att varenda park eller offentligt (barn)utrymme är fullt av bröliga småkillar som knappt kan sitta still eller se en i ögonen när man pratar med dom, in need of help. Jag drömmer om att dagis blev bättre på att uppmuntra mixade lekar, tjejer spm vågar vara med i fotbollsspelet, killar som kommer in i dockleken. Och det sker ju ofta, fram till typ 4, 5-års åldern. Då händer något. Många killar blir "killiga" och medvetna precis som tjejerna. Man vill inte bli skrattade åt eller upplevas som annorlunda. Personalen ska vara medveten om ifall man ger killar mer tid, om man duttar mer med tjejerns osv.

Leder till snopplöner

Men då måste alla kommuner satsa. Här är något sjukt som mitt dagis råkade ut för. Personalen skulle filma sig själva hur dom behnadlade barnen i lekrummet. Bara det att perosnlena själva förväntades redigera materialet. En av dagisfröknarna kom till min man och undrade om han kunde lära dom. Va? Jag blev så förbannad på pösiga politiker som slår sig för bröstet - våra jämställda dagis- men fröknarna kommer inte längre än att dom måste lära sig kameran och redigeringen. Även om det inte är jättesvårt att lära sig så sänker det ju ambitionen. Jag har tidigare varit med om fröknar som jag frågat: Hur ser ni på jämställdhet? Svar: Jo, jag tycker det är viktig att leka med både killarna och tjejerna eller "Jämställdhet, eh... ? Eller som inte visste att man kan plugga genus. Som satte min dotter bredvid dom stökiga killarna vid matbordet för att hon var så duktig på att hjälpa till (jo, det är sant!) Då fick jag förklarar att jag inte prioriterade att hon skulle lära sig bli duktig och krävde att hon satt någonannanstans. Jag har också suttit med dagisföräldrar med noll koll som säger: Kan inte killarna bara ha rosa tröjor i mrogon? Så är det klart sen. Rosa tröjor åt alla killar och sedan brudar, har vi snopplöner.

Små velourbögar

Det här är ju svårt. Och det är många viljor. Men egentligen är det ju basic. I förskoleutbildningen ska jämställdhet ha en stor plats eftersom vårt samhälle bygger på jämställdhet. Genomsyra hela pedagogiken från dag 1 eftersom det är vad dagis handlar om, att de små människorna ska bli människor, inte gulliga tjejer och stökiga killar. Men "kritikerna" tror att det handlar om att göra småkillar till velourbögar i rosa kjolar. Men egentligen, om det var så, vad fan är problemet? Det är väl bättre än att pringa runt i en stor ring och bara skrika: ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH!

Men det behövs väl något "straff" om dagis ska göra det här. Typ inga pengar om inte målen uppfylls. Varje termin. Annars bryr sig ingen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om två veckor börjar vår son dagis och jag ser framemot det med skräckblandad förtjusning. Framförallt eftersom jag tycker det är så viktigt med jämställdsarbetet och jag vet inte alls hur det kommer vara här. Först är man så noga med att undersöka dagis och diskutera vilka som kan vara bra, sen blir det kris och man är glad bara han får plats någonstans.

Jaja, det är omorganiserat och ny personal så man kanske kan försöka ställa lite krav så här i början..

Anonym sa...

Tack!
Jag jobbar själv som lärare i förskolan, i min utbildning har jag läst 10 p genus tack vare att jag valde det som uppsatsämne, annars - nada. Jag har senare valt att utbilda mig inom genuspedagogik och jag kan tycka att som rektor i ett medvetet område i södra Stockholm borde man kanske dra lite nytta av det. Jag har bett att få en extra timme i veckan till att går runt på avdelningarna både på min arbetsplats men också på de andra förskolorna i samma område, för att undersöka materialet som finns. Till exempel böcker, som har ärvts sedan barnstugorna startade, du kan nog förstå hur bilder och text i de är uppbyggda. Men nej, det har vi verkligen inte tid/råd/ork med. Jag pratar om det här på varje månadsmåte vi har men vart leder det... Jo, att alla säger att vi redan arbetar med jämställdhet... Suck. Jo, vissa har faktiskt börjat tänka sig för vad de säger och hur de säger saker till barnen och kommit på att de gör skillnad. Och det är allt jag vill på något sätt. Jag vill att de skall inse att de gör annorlunda för inte förrän då kan det bli någon skillnad. Men det är också så med förskolan att det kommer något "nytt" ämne som skall läggas på varje termin och som du skriver så har vi ingen planeringstid och vi får inte lära oss något om det inte sker på vår fritid. Man orkar inte till slut och därför brukar de bästa pedagogerna försvinna till andra arbetsplatser ganska snart. Tyvärr.
Att rektorn dessutom visar att hon inte tycker det är viktigt gör att de som inte är intresserade skiter i det.
Oj, långt och svamligt men hoppas något av det jag ville ha sagt gick fram.

Johanna

Malinka sa...

När man frågar en representant för en förskola om hur de arbetar med genus och får svaret: "Det behöver vi inte. Vi behandlar redan pojkar och flickor likadant" ska man springa så långt tygen håller.

För det betyder nämligen "Sånt tycker vi är blaj", men de är för fega för att säga det.

Alex sa...

När min unge var 2 år hjälpte en flicka som är sex månader äldre honom att klä på sig när de skulle ut. Hon hjälpte honom med mössa, vantar och sa åt honom att ta på sig sin fleecejacka om det var väldigt kallt. När jag fick veta det blev jag grinfärdig, mest för flickans skull för att fröknarna inte hade stoppat henne. När jag sa det till dem blev de helt paff och förstod inte hur de hade kunnat missa något så uppenbart "men de är ju så många i kapprummet när de ska ut". Då blev jag arg, skylla ifrån sig på det där sättet... Särskilt då de var 4 fröknar på 15 ungar. Sen dess har jag stuckit till dem artiklar och krönikor i ämnet... Kanske ska skriva ut den här texten också! haha

joakim sa...

Om vi föräldrar ändå började ta mer ansvar för våra egna barns uppfostran istället för att låta dagis ta hand om det så vore det ju inga problem.

Anonym sa...

men rapporten gäller ju både skola och förskola?

http://www.moderat.se/material/pdffiler/moderat_19914.pdf

kram och tack för en kanonbra blogg.