måndag 9 juni 2008

Shop til u drop

Nina Björk. Idag försvarar hon sin anti-konsumtionslinje i DN. En gång i tiden var hon feministidolen nummer ett. Sedan växte Fittstimgenerationen upp och blev mätta dästa liberaler. Men hon hade så mycket humor en gång i tiden. Jag älskar stycket i "Under det rosa täcket" där hon gick till attack mot biologisterna och deras svammel om riktiga män och kvinnor med rader om att vem behöver en man i en storstad som kan klubba ner ett djur, man vill att han memorerar Konsums öppetider istället. Men nu för tiden har hon tappat mycket av det. Hon känns sorgsen och lite uppgiven, inbillar jag mig. Men konsumtionsdebatten i Sverige är i och för sig under all kritik. Nu har vi fastnat i det här med att "blabla alla bara klagar på kvinnors väskor blabla, låt oss vara". Snart går all runt med en sådan där hand på kavajslaget, minns ni "Rör inte min kompis"? Fast det står "Rör inte min Mulberry". Vore kul om vi alla som är intresserade av konsumtionssamhället i sig kom vidare. Bemödade oss att göra det.

Inga kommentarer: