tisdag 3 juni 2008

Vi ska alla en gång dö. Vi ska alla en gång dö. Vi ska alla en gång dö.


OVAN: Bildbeviset.

Jag sitter hemma och röker inomhus och tänker på döden.
Det började på Oslos flygplats. Vi satt och väntade på hemresan, jag och Martin och Joakim. Bredvid oss satt en trött mamma. Hon hade två söta barn. En liten storebror och en ännu mindre lillasyster. Lillasyster började plötsligt gråta. Hon satte sig bredvid den trötta mamman.
Lillasyster: Mamma, mamma, Axel säger att jag kommer att dö.
Trött mamma: Nej, det kommer du inte.
Lillasyster: Men Axel säger det!
Trött mamma: Nej, men du kommer inte att dö. Det får du inte.
Storebror: Jo, det ska du.
Trött mamma: Nej, Axel.
Storebror: Jo, alla ska dö.
Lillasyster: Jag vill inte dö!
Trött mamma: Nej, det ska du inte.
Storebror: Joho.
Trött mamma: Axel!
Lillasyster: Jag vill inte dö!
Trött mamma: Oroa dig inte, älskling. Du kommer inte att dö.
Jag: Det värsta är att Axel har rätt.
Joakim: Ja, jo.
Jag: Den lilla jävla sanningssägaren.
Joakim: Den jäveln.


/Ronnie.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad ofräscht att röka inomhus. Men det kanske var en metafor för döden?

Anonym sa...

Om vi säger att alla lindors urmoder, Linda Skugge, är A-Linda, och grundaren till denna bloggen då blir någon slags B-Linda....

...är det logiskt att du som trea att ta över stafettpinnen blir C-Linda? Bara en reflexion...

/Hanna

Anonym sa...

Tänk på vad nedanstående inlägg talar kring! Just det, tron på någonting. Efter döden finns liv enligt de 'lärda'. Liv i evighet. I evigheternas evighet till och med. Skrämmande tanke. Ändock är den kanske viktig. Tron alltså. Livsviktig för att överleva på jorden. Nåja, den bör underlätta rejält åtminstone. Sedan. Om det visar sej stämma och tron inte bara är en tro utan en sanning, ja, det kan vi inte veta förrän vårt "jordeliv" är tillända. Eller? Jag vill inte tro. Jag vill ju veta! Vara övertygad. Inte övertalad. Ö-v-e-r-t-y-g-a-d.

Anonym sa...

i-helena:
Jag skulle vilja sammanfatta din kommentaren med några små textrader.

"I don't wanna wait
For our lives to be over
I want to know right now, what will it be?"


Grattis, du är en living, breathing version av Dawson's Creek-låten.