tisdag 8 juli 2008

Barn som nojjar över rynkor

Det här är sorgligt.
Jag skulle vilja veta vad mamma och pappa tänker när ni läser om Emma Lou, 17, idag i tidningen? Gör det inte lite ont? Jag skulle gråta. Unga tjejer ska tänka på annat än rynkor. Dom ska fundera på kärlek, sex, skolan och framtiden och vad dom ska ha på sig nästa gång dom går ut men inte fan på rynkor. Men så här är det, detta är vårt prestationssamhälle i kubik. Tjejer som inte bara ska vara bäst i plugget, vara snygga och trendiga, blogga och tjäna miljoner på det innan dom är 25, och uppenbarligen redan vid 12-års ålder veta hur man bekämpar rynkor. Grejen är att det är bara vi föräldrar som kan ladda dom med allt det som är bra. Tjejerna och killarna översvämmas av allt det andra ändå. Hemma ska vara frizonen, där man får vara liten och töntig. Det är vårt jobb. Ladda med Ronja Rövardotter-energi så att det stänker om det. Någon sättter sig i huden då. Ett litet skydd. Jo, jag vet, fin tanke men många barn har det inte så hemma. Då måste vi andra ladda dom. Din unge är min unge. Men hur?! Jag blir knäpp ibland när jag tänker på det. Alla ungar som går ut i livet utan trygghetsförsäkring.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är alla skitblaskors fel. Och du jobbar ju på en av dom och bidrar till allt elände;)

Varför är det ingen som fattat det än? Jag kräks när jag ser tidingar som CHIC och gud vet allt vad dom kan tänkas heta.

Varför har ingen tänkt på att starta en BRA tonårstidning? En tidning som inte pumpar ut annonser och reportage å artiklar om enbart märkesmode, dyra väskor, och all annan skit.

Nån har säkert tänkt. Men en sån tidning genererar inga cash.

Skitblaskorna tjänar megastålar på att lura folk. Se bara på alla dessa förb. bantningsbilagorna. ALLA normalt funtade människor vet att det inte fungerar. "2 kilo på 2 veckor" osv. Kan tänka mig att sånt säljer tidningar som om det brunnit i knutarna. Dessutom är Aftonbladet och Expressen lika illa ute som Hänt Extra nuförtiden.

Och VI är så dumma att vi går på allt bajs. Hur ska vi då kunna lära våra barn vad som är vettigt eller inte? Ska vi morsor låsa in våra kids i källarn som Fritzl för att skydda mot alla faror?

Nu är jag iof nykterist, jag röker inte heller. Men OM jag hade gjort det, inte fan kan jag beklaga mig över att mina barn vill börja röka i åttan och supa när dom går ut nian.

Barn gör inte som vi vuxna säger, dom gör ju som vi gör.

Gaaa. Jag borde bli krönikör, jag skulle starta krig mot all skit som pumpas ut med trycksvärta!

Anonym sa...

Till de som tror att min mamma propsade på mig vid tolv års ålder att börja med krämer just för att inte få rynkor - är fel! Min mamma rekommenderade mig att börja med krämer just för att få en mjuk och len hy i stället för en torr och livlös sådan. Och att det just var en av mammas anti-rynk krämer jag provade är helt och hållet en slump. Att sedan just den krämen passade min hy excellent var det bästa som kunde hända mig.

Hälsningar Emma-Lou Pesonen.

Belinda sa...

Jenny, jag ska svara dig på bloggen. HAr du skickat din bok förrresten, har inte fått den

Anonym sa...

Belinda - ja, jag postade boken dagen efter! Till Aftonbladet. Jag lämnade faktiskt in den på posten för att det skulle bli rätt porto å allt:-)